Träningsstipendierna för sommargrenar har beviljats
17.1.2025 13.00
UKM
Träningsstipendier för sommargrenar beviljades 162 idrottare som får sammanlagt 1 386 000 euro i stöd.
Arbetsplatserna gynnas av identifiering av kunnande och en kunskapsfrämjande kultur
15.1.2025 12.01
ANM
UKM
Arbetsgruppen för identifiering av kunnande, som tillsatts av arbets- och näringsministeriet och undervisnings- och kulturministeriet, publicerade den 15 januari en slutrapport från sitt arbete under perioden 1.7.2021–31.12.2024. Rapporten sammanfattar de viktigaste iakttagelserna och slutsatserna från de försök och utredningar som arbetsgruppen genomfört samt arbetsgruppens ställningstaganden utifrån dem. Slutrapporten innehåller också arbetsgruppens förslag till riksomfattande principer för identifiering av kunnande och till utveckling av kompetensmärken.
Begränsningar i användningen av telefoner och mobila enheter i skolorna
30.12.2024 13.53
UKM
Lagen om grundläggande utbildning ändras. Användningen av telefoner och andra mobila enheter under lektionerna tillåts endast i begränsad utsträckning. Regionförvaltningsverken kan i fortsättningen också på eget initiativ undersöka om undervisningen har ordnats i enlighet med lagstiftningen. Dessutom fogas till lagen en fysiskt aktiv livsstil som en del av målen för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. Regeringen lämnade en proposition om detta måndagen den 30 december.
Reformering av studentexamen – gymnasisterna får starkare stöd för sitt lärande
19.12.2024 14.55
UKM
Studentexamen kan i fortsättningen avläggas på engelska. Till examen fogas ett prov i konst- och färdighetsämnen. Studerandena i gymnasiet får bättre stöd för sitt lärande och specialundervisningen stärks. Dessutom revideras finansieringsgrunderna för gymnasieutbildningen. Republikens president stadfäste den nya gymnasielagen torsdagen den 19 december. Lagen träder i kraft den 1 augusti 2025.
Move! 2024: Fortsatt positiv utveckling av den fysiska funktionsförmågan hos barn och unga
11.12.2024 7.11
UKM
Allt färre elever i årskurs 5 har låg fysisk funktionsförmåga, visar Move!-mätningarna från hösten 2024. Resultaten för eleverna i årskurs 8 har förblivit på samma nivå som året innan. Det finns dock tydliga regionala skillnader i den fysiska funktionsförmågan hos barn och unga. Dessutom har funktionsförmågan hos flickor i årskurs 8 som bor på landsbygden försämrats.
Berätta för oss om din vision för grundskolans framtid
5.12.2024 12.57
UKM
Projektet för framtidsarbetet inom grundskolan bjuder in barn, unga och vuxna till en dialog för att utveckla Finlands viktigaste framtidsinstitution. På framtidsarbetets nya webbplats finns information om olika sätt att delta i arbetet och inspiration till stöd för diskussionerna. Visioner och synpunkter kan sändas till delegationen för projektet fram till april 2025.
Senaste
Undervisnings- och kulturministeriet på Educa-mässan 2025
UKM
Nyhet
20.1.2025 13.56
Träningsstipendierna för sommargrenar har beviljats
UKM
Pressmeddelande
17.1.2025 13.00
Det centrala innehållet i materialet Lagstiftning och rekommendationer för artificiell intelligens inom småbarnspedagogik och utbildning har lagts ut på utlåtande
UKM
Nyhet
17.1.2025 12.38
Tiina Merisalo fortsätter som Museiverkets generaldirektör
UKM
Pressmeddelande
16.1.2025 13.19
Arbetsplatserna gynnas av identifiering av kunnande och en kunskapsfrämjande kultur
ANM
UKM
Pressmeddelande
15.1.2025 12.01
Se även
Framtidsarbetet inom grundskolan
I arbetet med att ta fram en vision bedöms behoven att utveckla grundskolan och vilka slags färdigheter utbildningen ska ge i framtiden.Kulturpolitisk redogörelse
Målet är att statsrådet ska överlämna den kulturpolitiska redogörelsen till riksdagen hösten 2024.Programmet Finland i rörelse
Genom programmet förbättrar man möjligheterna att röra på sig och göra sådana val i vardagen som främjar fysisk aktivitet.Fleårig plan för användning av forsknings- och utvecklingsfinansiering
Planen ska innehålla en beskrivning av nuläget inom FoUI-systemet och av målen för systemet samt de huvudsakliga riktlinjerna för finansieringen av FoU-verksamhet.Programmet för hållbar tillväxt inom ansvarsområde
Genom programmet för hållbar tillväxt främjas bland annat kompetens och investeringar samt forskning, utveckling och innovation.Finlandsmodellen för hobbyverksamhet
Syftet är att det ska vara möjligt för alla barn och unga att i samband med skoldagen ha en hobby som de tycker om och som är avgiftsfri.Kontinuerligt lärande
Med kontinuerligt lärande avses utveckling och förnyande av kunnandet under olika skeden av livet och arbetslivet.Team Finland Knowledge
Team Finland Knowledge stöder internationaliseringen av högskoleutbildningen och forskningen.Information på teckenspråk
Information om undervisnings- och kulturministeriet och dess verksamhetsområde på teckenspråk.Finlands ordförandeskap i Nordiska ministerrådet 2025
Slide view